Rozruchem – to taki stan pracy od chwili załączenia napięcia do osiągnięcia przez maszynę ustalonej prędkości w którym jest ona zasilana znamionowo i obciążona, jego 3 podstawowe parametry to: prąd, moment i czas rozruchowy. Przy silnikach małej mocy możemy stosować rozruch bezpośredni polegający na zasilaniu silnika pełnym napięciem znamionowym. Natomiast przy silnikach większej mocy poprawiamy warunki rozruchowe poprzez: - włączenie rezystancji dodatkowej w obwód wirnika - zastosowanie przełącznika gwiazda trójkąt lub auto transformatora w celu obniżenia napięcia zasilania - włączenie rezystancji lub reaktancji w obwód stojana, - zmianę częstotliwości zasilania uzwojeń stojana Zmiana kierunku wirowania – dokonuje się jej poprzez skrzyżowanie dwóch faz uzwojenia stojana z fazami zasilającymi ( w silnikach 3 fazowych) Regulacja prędkości – jest dokonywana za pomocą wzoru n = n1(1-s) = 60* f / p *(1-s) z którego wynika ze prędkość silnika asynchroniczego możemy regulować poprzez zmianę : -poślizgu -liczby par biegunów -częstotliwości napięcia zasilania. Regulacja poprzez zmianę poślizgu – włączając rezystancję dodatkową w obwód wirnika powoduje to zmniejszenie prędkości obrotowej wirnika ale jest to nieekonomiczne ponieważ na rezystorach dodatkowych występują duże straty mocy oraz sposób ten można stosowany tylko w silnikach pierścieniowych do których dołanczamy specjalne rezystory regulacyjne . Regulacja poprzez zmianę liczby par biegunów – może być stosowana w silnikach które posiadają dwa odrębne uzwojenia o różnych liczbach par biegunów lub jedno uzwojenie które można tak przełączać aby wytwarzało pole o różnych liczbach par biegunów , silniki te mają większe gabaryty i nazywane są wielobiegunowymi. Regulacja poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilania – podczas tej regulacji ważne jest żeby nie zmieniał się moment krytyczny należy zapewnić stały stosunek U1 / f1 = const co jest realizowane w stosowanych powszechnie falownikach. Hamowanie – jest to stan pracy w którym moment elektromagnetyczny wytwarzany przez silnik jest skierowany przeciwnie do kierunku obrotów silnika, rozróżniamy 3 rodzaje hamowania: - hamowanie naturalne (przeciw prądem) występuje wówczas gdy wirnika jest napędzany w kierunku przeciwnym do kierunku wirowania pola magnetycznego. - hamowanie dynamiczne (prądem stałym) polega na zasileniu uzwojeń stojana napięciem stałym co powoduje to wytwarzanie się momentu hamującego, a cała energia uzyskana z hamowanie jest tracona na ciepło w wirniku. - hamowanie prądnicowe występuje wtedy gdy wirnik obraca się w tym samym kierunku co pole lecz z prędkością większą niż synchroniczna , zaletą tego hamowania jest iż energia uzyskana z hamowania jest oddawana przez silnik do sieci, natomiast wada jest to ze najmniejszą możliwa prędkością hamowania jest prędkość synchroniczna. Parametry tabliczki znamionowej : -moc znamionowa na wale PN [W] -napięcie znamionowe uzwojenia stojana UN [V] (napięcie między fazowe) -układ połączeń uzwojenia stojana -prąd znamionowy stojana JN [A] -znamionowy współczynnik mocy cosjN -częstotliwość znamionowa napięcia zasilanie stojana fN [Hz] -prędkość obrotowa znamionowa wirnika nN [obr/min]
|